donderdag 12 maart 2009

Avond 7: " Hoe leidt God ons? " (deel 1)

Na de uitstekend geleide gemeenteledenvergadering van gisterenavond was het vanavond weer tijd voor avond 7 van de alphacursus.......

Dit was de beginzin die ik vandaag in mijn hoofd had om mijn blog mee te beginnen…. Ik zet hem hier wel neer, maar na 10 min. Alpha-avond vanavond was ik al van mening dat ik niet zo ga beginnen (C. weet wel waarom en wellicht wordt het jullie lezers ook wel duidelijk…hahaha).
Het begin van de avond stond een beetje in het teken van mysterie vond ik. Zo is het altijd weer een mysterie wat we te eten krijgen. Kookster was dit keer A. en op het menu stond paĆ«lla met kip erdoorheen en salade. Ik wil anderen kokers niets te kort doen, maar wat ik vanavond gegeten heb is tot nu toe het heerlijkste wat ik tijdens de alpha gegeten heb, echt een tien met een griffel….Chapeau!!
Maar goed, als je mijn blog van vorige week gelezen heb, is het begrijpelijk dat M. en ik aan tafel schuiven bij E. We herinneren C. ook nog even aan het feit dat E. nog nooit als eerste heeft mogen opscheppen. Tot onze spijt wordt de inleiding en gebed dit niet door de voorganger gedaan maar door de kersverse vader J. en wat denk je…. De tafel van de voorganger is de winnaar van deze week en C. is de eerste die triomfantelijk opspringt en met een big smile naar de keuken sprint..een beetje gniepend lachend komt hij even later langs onze tafel terug…. Tja laat hij nou net die persoon zijn die de gemeentevergadering leidde gisteren…..zucht. Uiteindelijk is onze tafel als laatste aan de beurt, echter kookster A. heeft zoveel gemaakt, dat we waarschijnlijk volgende week weer hetzelfde eten. Tijdens het eten praat ik wat met A. over haar verhuizing afgelopen week, haar werk en voor we het weten zijn we toe aan het dessert, MAAR…… er is geen toetje!! (voor het eerst in het bestaan van de alpha!!). Een aantal mensen is ervan overtuigd dat er van de vorige keer nog bakken ijs in de vriezer moet liggen, maar daar is het volgende mysterie…. Er ligt geen ijs in de vriezer ….. waar is dit gebleven is de vraag?.... de eigenares van de woning geeft aan dat zij er niet van gesnoept heeft (ik geloof in haar oprechtheid)….ik denk 1 momentje aan de persoon die op een van de eerste avonden een ijsbak uitlepelde, maar …het mysterie wordt niet opgelost en dus geen toetje vanavond.
Dan dient het volgende mysterie zich aan. Cursist R. neemt het woord, hij heeft een gedicht gemaakt. Hij begint…RRRRRRRRR (en hij houdt een blad op met de letter R)…….is er eentje jarig binnenkort en dat kun je wel zijn dat is…….. (hij draait het blad om en de pijl die daarop staat wijst naar cursist J. , die ook tevens momenteel in het boerderijtje woont)……. Ze krijgt een kadootje (een boek dat ze heel graag wilde hebben) van ons en is sprakeloos. We ruimen inmiddels gezamenlijk af, er wordt een keukenploeg geformeerd en de “deel” wordt weer anders ingericht….tijd voor gezamenlijk gezang. Ik zit naast J. uit de tissue-groep (J. je zong heel mooi hoor!!) en we zingen twee nummers uit het opwekkingsliederenboekje, waaronder dit mooie nummer:



Daarna start T. met haar verhaal over Hoe God ons leidt. Dat is ook de vraag van het thema van vanavond “ Hoe leidt God ons?”. Voor de mens is het best moeilijk om deze stap/beslissing te maken, want je geeft de controle over aan God, je geeft het uit handen en dat is toch iets heel lastigs om te kunnen doen. T. herinnert zich haar moment nog goed en een gebed wat haar altijd is blijven achtervolgen is “ Ik wil u volgen, waar u mij ook leidt…”.

God kan ons leiden in allerlei beslissingen over bijvoorbeeld het huwelijk, je baan, je huis, geldzaken, vakantie etc.etc. Zoals we in de Bijbel kunnen lezen heeft God deze leiding ook beloofd (o.a. Johannes 10:3,4) en heeft hij voor ieder die in Hem gelooft een goed plan voor ons leven (Jeremia 29:11 en Romeinen 12:2). Eigenlijk mogen en moeten we God ook om raad vragen als we belangrijke beslissingen moeten nemen (Jesaja 30:1-2) in ons leven en Jezus was daarin ook een voorbeeld voor ons (Johannes 5:19). De houding naar God toe (onze nederigheid en eerbiedigheid) is ook zeker erg belangrijk (Psalm 37:5).

Terugkomend op de vraag “ Hoe leidt God ons?”. We kunnen deze vraag uitsplitsen in 5 kernpunten die ik hieronder zal bespreken:

1.Het gezag van de Bijbel

God spreekt tot ons via de Bijbel. In de bijbel vinden we algemene regels, aanwijzingen over diverse zaken zoals huwelijk, werk, geld, kinderen, oudere familieleden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de tien Geboden!! Er zijn zoveel teksten te vinden in de Bijbel van Gods geopenbaarde wil. Daarnaast kunnen bepaalde teksten in de Bijbel in bepaalde omstandigheden op een bijzondere wijze tot ons spreken (Psalm 119:105, 130-133).

2. Leiding door de Heilige Geest

God spreekt o.a. als we bidden (Handelingen 16:7). We moeten hierbij leren te luisteren naar God, wat we vaak vergeten of niet kunnen. Je kunt Hem hier ook om vragen door bijvoorbeeld te bidden “ Open mijn hart, help mij om uw stem te verstaan”. We kunnen een goede gedachte krijgen, sterke indrukken of een bepaald gevoel, echter het blijft raadzaam om dit te toetsen (Johannes 4:1). Soms hoeft God ook niet daadwerkelijk te spreken als we bidden, maar krijg je een sterk verlagen om iets te doen en soms leidt Hij je ook op bijzondere manieren ( te denken valt aan profetie, dromen, engelen of een hoorbare stem).

3. Gezond verstand

God zorgt er ook voor dat we ons “ gezond verstand” blijven gebruiken. Een mooi voorbeeld is dat wanneer je ziet dat iemand een ongeluk krijgt en hij gewond is, dat je niet eerst moet bidden “ wat te doen?”, maar dat je meteen te hulp schiet.

4. Advies van andere christenen

Het is verstandig om bij belangrijke beslissingen ook andere christenen te raadplegen. Om te vragen naar hun ervaringen (Spreuken 12:15, 15:22, 20:18), echter de keus die je maakt, de verantwoordelijkheid ligt altijd bij jezelf uiteraard.

5. Omstandigheden

Raadzaam is het om rekening te houden met bepaalde omstandigheden, echter het is soms ook belangrijk om niet teveel waarde hieraan te hechten. God zal soms deuren openen (1 Korintiers 16:9), maar soms sluit Hij ook deuren (Handelingen 16:17).

Tenslotte sluit T. af met de wijze woorden dat je je niet moet haasten met het nemen van besluiten en met de wijsheid dat iedereen fouten maakt en dat God je ook vergeeft .

Alvorens we in groepjes uit elkaar gaan,sluiten we af met de volgende woorden:


“ Maak mij Heer, met uw wegen vertrouwd, leer mij uw paden te gaan”
“ Wijs mij de weg van uw waarheid en onderricht mij, want u bent de God die mij redt, op U blijf ik hopen, elke dag weer” ( Psalm 25:4-5).


Na een kort gevecht om de pot met dropjes (met A. als winnaar) en als iedereen een bakkie koffie heeft gaan we in groepjes verder….

Voor nu vind ik het genoeg….ik ben ook redelijk moe….Morgen ga ik weer verder met mijn verhaal….maar niet voordat ik het woord genoemd heb, wat ik wel 4 keer genoteerd heb als steekwoord tijdens het verhaal van T. en het woord wat mij de afgelopen twee weken steeds bezighoudt: …. DOOP…..

Welterusten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten