vrijdag 6 maart 2009

Avond 6:" Hoe kan ik het Kwade weerstaan?" (deel 3)

The story continues…….

Na het verhaal van A. gaat het eventjes over de vraag waarom yoga/reiki iets is wat niet deugt, terwijl wellicht een groot aantal mensen dit positief ervaren en er baat bij hebben. Verschillende meningen en vragen gaan over tafel. Omdat ik er niks mee heb, niet weet wat het precies inhoudt en theologisch nog niet zo heel erg onderlegd ben, meng ik mij niet in deze discussie. Ik maak echter wel een notitie om dit de dag na de alpha eens op te gaan zoeken op het internet. Na wat ge-google (staat dit in de dikke Van Dale?), kwam ik op de volgende link terecht (http://www.archippus.nl/content/view/49/32/) . Een interessant en duidelijk verhaal met een duidelijke conclusie. Zonder cursisten tegen de schenen aan te schoppen, wil ik hier op mijn blog toch even jullie de conclusie niet onthouden:

De reikigeneeswijze is gefundeerd op New-Age denkbeelden, die op hun beurt afkomstig zijn uit verschillende occulte tradities. Zij hebben hun wortels in oude oosterse religies en zijn - om ingang te vinden in onze cultuur - in hedendaagse termen vertaald. Deze tradities hebben geen verwantschap met het christelijk geloof en zijn zelfs antichristelijk.De reikigeneeswijze is werkzaam door een verbinding met geestelijke krachten die het menselijke overstijgen. Aangezien er geen verbondenheid bestaat met de goddelijke krachten waarover in de Bijbel wordt gesproken, moeten wij concluderen dat deze krachten voortkomen uit de tegenhanger van het Koninkrijk Gods: het rijk der duisternis.Ondanks de integere en rechtschapen bedoelingen van veel reikigenezers is de conclusie dat deze geneeswijze onverenigbaar is met het christelijk geloof en dat wij iedere christen met klem aanraden om zich van deze praktijken afzijdig te houden.

Dit is een voorbeeld uit misschien wel vele onschuldig lijkende activiteiten, evenementen of situaties in je dagelijkse leven. Belangrijk lijkt mij om bij twijfel om toch eens te rade te gaan bij christelijke vrienden, mensen van de kerk of desnoods het internet om dit soort mooi verpakte valkuilen te ontdekken.

Maar goed, om weer terug te komen bij de alpha-avond…we gingen dus uit groepjes weer uiteen en praatte verder over het Kwaad/Satan. De eerste vraag was hoe wij het Kwaad zien, als een persoon of ervaren wij het anders. Ik kende persoonlijk het verhaal van de gevallen engel niet (zei me vaag wel iets) en zag het Kwaad als een vage invloed, het doen van foute dingen, verleidingen die op de loer liggen….ik zag Satan niet als een persoonlijk figuur, maar na de uitleg en het lezen uit de Bijbel van de gevallen engel kreeg het begrip Satan/Duivel/Kwaad een meer persoonlijkere betekenis voor mij.

Vervolgens word gevraagd hoe wij aankijken tegen de taktieken van de duivel en of wij die nu in de huidige maatschappij herkennen of zien. Voor de een staat dit wat verder weg dan voor de ander. We praten wederom over Reiki, maar ook over de jeugd van tegenwoordig, bepaalde films/programma’s op tv en de normen en waarden in onze maatschappij. Als je goed kijkt en je ogen daadwerkelijk opent ligt het Kwaad overal op de loer en doet het zijn werk en wordt het soms o zo mooi verpakt dat wij het niet zien (mmmm duidelijk geval van verblinding??). Er zijn tal van voorbeelden te noemen: programma’s op tv (we bespreken de categorie Temptation Island, Gouden Kooi e.d.) waarin overspel en sex heel normaal wordt gevonden, films waarin man en vrouw uit elkaar gaan (scheiden) en dat je als kijker blij bent dat de vrouw een andere man vind want haar eerste man was zo slecht voor haar, ik denk zelf aan doktersromannetjes waarin de lezers ontroerd raken als een vrouw een hartstochtelijke affaire met de dokter aangaat, drugsgebruik wat gedoogd wordt in Nederland en ga zo nog maar eens een tijdje door.

Toen ik het verhaal van A. hoorde in de inleiding en meelas in mijn boekje over de taktieken van de duivel gingen mijn gedachten vooral terug naar een week eerder, de week in Hamburg. Als ik dan kijk wat ik daar heb gezien en wat ik heb meegemaakt dan komen de begrippen verblinding, verleiding e.d. heel dichtbij. Ik leg aan mijn groepje uit dat het uitgaansgebied in Hamburg net zoiets is als hier in Nederland de Amsterdamse wallen, alleen dan nog net iets erger, want wanneer je daar op straat loopt wordt je om de 5 meter aangeklampt door een goed uitziende vrouw die voor wat geld wel eventjes samen met jouw wat plezier wil maken op haar kamertje. Niet alleen zulke verleidingen liggen op de loer, maar ook overmatig drankgebruik, vloeken op de tribune etc.etc. Tja als ik dan terugdenk aan een onschuldig lijkend voetbalreisje naar Hamburg lag ook daar het Kwaad heel wat op de loer…

Een ander persoonlijke ervaring ( wat mij bijna mijn relatie heeft gekost besef ik mij nu achteraf) is een onschuldig spelletje kaarten/poker. Een leuke hobby leek het, ik ging ook langzaam om geld spelen, ik verdiende er ook aardig wat geld mee (ik kon het winstgevend spelen), maar het vergde enorm veel tijd en energie van mij, zoveel zelfs dat mijn relatie bergafwaarts ging (en ik dit niet eens inzag…daar is de verblinding weer!!), mijn humeur soms slecht was, ik andere de schuld ging geven van alles en nog wat etc.etc. Zelfs na een auto-ongeluk (door vermoeidheid), waarbij ik achteraf gezien God naast me had zitten, ging ik gewoon door met het spelen om geld. Uiteindelijk heeft God mij via Brigitte laten inzien dat (ondanks de mooie verpakking) dit niet de juiste weg was en ik ben God nog iedere dag dankbaar dat ik de juiste weg ben ingeslagen. Nu poker ik nog wel eens , maar dan gewoon voor de lol een beetje met vrienden, gewoon om het spelletje en niet om het geld…. De rust die ik teruggevonden en heb en de energie die ik nu over heb steek ik in mijn geloof en mijn gezin….die ik dankzij God nog heb.

Inmiddels wordt er heel hard op de deur geklopt en waar iedereen C. verwacht komt daar het vrolijke gezicht van M. achter de deur vandaan. Oh, het is M. maar roep ik….. en prompt maakt ze een nieuwe binnenkomst…hahahaha. We gaan weer terug met het groepje naar de gezamenlijke ruimte voor de afsluiting. We zingen het volgende lied en ondanks dat de mannen veruit in de mindering zijn klinkt het best goed:



N. sluit de avond af met gebed en daarna is het tijd voor nog een glaasje drinken en de nababbel. Ik babbel wat na met mijn buurvrouw B. die eind april in het huwelijk gaat treden. Vorige week hebben ze de uitnodiging op DVD aan de groep laten zien, maar omdat ik er niet bij was zal ze komende zondag even de dvd voor mij meenemen. We praten wat over het aankomende huwelijk en ze laat mij het nummer horen (dat op haar mobiel staat) dat gespeeld gaat worden als zij de kerk inkomt en haar aanstaand echtgenoot R. voor in de kerk haar staat op te wachten. Ik voorspel nu al…..dat gaat een kippenvelmoment worden. Ik praat vervolgens nog even met cursist R. en voor dat ik het weet is het al echt weer 23.00 uur en is het de hoogste tijd om te gaan. Een mooie avond weer en ik kijk nu al uit naar volgende week.

Maicel

PS. Ow,ja…. Zondag a.s. is er een gastendienst (incl. doop) om 10.30 uur ….. BE THERE !!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten