zaterdag 28 maart 2009

Alphaweekend (slot)

Daarna gaan we verder met het thema “Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest. Ook hier had ik het theorie-gedeelte al van klaar, echter het loopt heel anders…voordat ik hierover meer vertel plaats ik toch mijn theorie-gedeelte uit het boekje voor de volledigheid hier eerst:

Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest?

Om deze vraag te beantwoorden wordt vaak het Bijbelboek Handelingen genoemd, omdat daarin veel voorbeelden staan van gelovigen die de Heilige Geest ervaren. Soms gebeurt het namelijk ook dat mensen die geen christen waren of zelfs sterk tegen het christelijk geloof waren, een ommekeer beleven, wanneer zij tot Christus komen en vervuld worden met de Heilige Geest. Een mooi voorbeeld is te lezen in het begin van het boek Handelingen , waarin heidenen voor het eerst vervuld werden met de Heilige Geest. Ik zou je willen voorstellen om dit verhaal eens te lezen, want ik ga met dit verhaal verder in mijn verhaal.

De vervulling van de Heilige Geest gaat bijna altijd gepaard met het feit dat er “iets” gebeurd, dit “iets “ kan voor een ieder anders zijn. Zo word er in vers 2 o.a. gesproken over een stormwind (roeach van God…wind, adem, maar ook geest) en sommige mensen schudden als een blad in de wind als zij vervuld worden of gaan ineens zwaar ademen. Vers 3 heeft het over “ vuur” en sommige mensen voelen ineens een lichamelijke warmte wanneer zij vervuld worden. Velen beleven de vervulling met de Geest als een overweldigende ervaring van de liefde van God. Deze liefde van God is breed genoeg om ieder mens op aarde te omvatten.
Het is echte niet voldoende om zijn liefde te begrijpen, we hebben het nodig dat we deze liefde ervaren, want “ zij gaat de kennis te boven”. Wanneer mensen worden vervuld met de Geest, gebeurd het vaak dat zij deze transformerende liefde van Christus in hun hart ervaren.

Wat gebeurde er nog meer met de heidenen in het verhaal? Ze begonnen met lofprijzing; dit is de taal van mensen die enthousiast zijn over hun ervaring met God. Lofprijzing is een zaak van je hele persoonlijkheid, inclusief je emoties. Een gevoel alleen is hierbij niet genoeg, er moet sprake zijn van communicatie, vriendschap, begrip en dienstbetoon. We zijn geroepen om God lief te hebben, te loven en te aanbidden, met heel ons wezen. Onze hele persoonlijkheid moet spreken als wij aanbidden; ons hart, ons verstand, onze wil en onze emoties.

Naast al het vorige ontvingen de heidenen ook een nieuwe taal, die zij nooit geleerd hadden. We spreken hier dan over de gave van het spreken in “tongen”. Niet alle christenen spreken in “tongen” en wanneer je deze gave niet hebt, dan betekent dit niet automatisch dat je niet vervuld kan worden met de Heilige Geest. Voor velen is de vervulling van de Heilige Geest wel gepaard gegaan met het spreken in “tongen” en was dit wellicht hun eerste ervaring van de bovennatuurlijke werking van de Geest.

Wat houdt het spreken in “tongen “ nu precies in?
Er wordt gezegd dat het spreken in “tongen” gelijk staat aan bidden , want in 1Korintiers 14:2 staat “Want wie in tong spreekt, spreekt niet tot de mensen, maar tot God. Het spreken in “tongen “ doorbreekt ook de beperkingen van de menselijke taal. Zij stelt ons in staat om tegenover God uit te spreken wat er in onze geest werkelijk omgaat, zonder dat we dat eerst hoeven te vertalen in onze eigen taal.

Op welke terreinen helpt het spreken in tongen?

1.Bij lofprijzing en aanbidding
2.Als we “bidden onder druk”
3.Bij een “voorbede voor anderen”

Hoe kun je de gave van het spreken in “tongen” ontvangen?

Deze gave is zeker niet de enige gave die we kunnen/mogen ontvangen en ook niet iedere christen spreekt “tongen” echter de gave is beschikbaar voor iedereen. Er is geen reden waarom iemand die deze gave verlangt, haar niet zou ontvangen. Ondanks het feit dat het hele geloofsleven niet alleen draait om het spreken in “tongen”, kan het je wel enorm helpen. Alles draait bij deze gave (net als alle andere gave) om de samenwerking tussen jou en de Heilige Geest. Wanneer je voor de gave bid of er voor jou gebeden wordt om deze gave, open dan je mond en spreek dan tot God in iedere taal, behalve je moedertaal of een andere taal die je kent.

Belemmeringen bij het vervullen met de Geest
1. Twijfel: “ Als ik iets vraag, zal ik het dan ook ontvangen?”

Het antwoord wordt in de Bijbel 6x door Jezus gegeven, die zei:
- Vraag en het zal je gegeven worden.
- Zoek en u zult vinden.
- Klop en er zal voor u open gedaan worden.
- Want ieder die vraagt, ontvangt.
- Ieder die zoekt, vindt.
- Ieder die klopt, voor hem zal open gedaan worden.

2. Angst: “Wat zullen we ontvangen?” , “Wat gaat er gebeuren” , “Zal de gave ons goed doen?”.
Antwoord: Wanneer we bidden om de Heilige Geest en al de heerlijke gaven die Hij met Zich meebrengt, dan is dat ook precies wat we zullen ontvangen.

3. Minderwaardigheidsgevoelens: “ Het gevoel van onwaardigheid en ontoereikendheid” , “ We kunnen gewoon niet geloven dat God ons iets zou geven”.
Antwoord: “ Hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemelen de Heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden. (Lucas 11:13)

Je kunt anderen vragen om voor je te bidden, dat je vervuld mag worden met de Heilige Geest, echter u mag hier ook zelf voor bidden. Hieronder enkele richtlijnen:
1.Vraag God om vergeving voor alles wat het ontvangen van de Geest in de weg kan staan
2.Bekeer je van alles waarvan je weet dat het verkeerd is
3.Vraag God u te vervullen met zijn Geest en u de gave van het spreken in tongen te geven. Blijf zoeken tot u gevonden hebt. Blijf kloppen tot de deur opengaat. Zoek God met heel uw hart
4. Als u de gave van de tongen zou willen ontvangen, vraag er dan om. Open uw mond en begin God te loven en te prijzen in iedere taal, behalve uw moedertaal of een ander taal die u kent
5. Wat u ontvangt, geloof dat het van God komt. Laat niemand u wijs maken dat u het zelf verzonnen hebt. Dat is hoogst onwaarschijnlijk.
6.Volhard. Een taal moet je leren spreken, en dat kost tijd. De meesten van ons beginnen met een zeer beperkte woordenschat. Geleidelijk komen er meer woorden bij. Zo is het ook met het spreken in tongen. Het ontwikkelen van deze gave kost eveneens tijd. Geef de moed niet op.
7. Als u hebt gebeden om een andere gave, zoek dan naar gelegenheden om deze gave te gebruiken. Alle gaven worden immers ontwikkeld door het gebruik.

Tenslotte is de vervulling met de Geest niet eenmalig, maar kun je voortdurend en steeds opnieuw vervuld worden. In Efeziërs 5:18 lezen we ook: “ Wordt vervuld met de Geest” (let op! dit staat geschreven in de onvoltooid tegenwoordige tijd!!).

Zoals aangegeven loopt het toch weer net even anders, want terwijl we in de 5 minuten pauze wat te drinken inschenken, zien we dat M. het moeilijk heeft. Ze heeft erg last van haar benen die steeds meer pijn beginnen te doen. Ze heeft het er moeilijk mee en besluit haar ouders te bellen om haar te komen ophalen. Ze is niet de enige die er moeite mee heeft, want herinner je die Bijbeltekst nog een aantal blogs terug?

“Als één lid lijdt, lijden alle leden mee, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in vreugde”.

Ik denk dat velen, en ik zeker, de pijn en verdriet van M. ook voelde en met een klein brokje in mijn keel ga ik luisteren naar het verhaal van N. over de vervulling van de Heilige Geest. Ze leest haar persoonlijke getuigenis voor die zij heeft opgeschreven voor haar doop. Een prachtig, onroerend en persoonlijk verhaal. Als afsluiting wil ze een lied laten horen dat veel voor haar betekent en ons wordt gevraagd om vooral naar de tekst te luisteren en deze tot ons door te laten dringen.

Hieronder de tekst van het liedje:
Ik geef mij nu geheel aan U
Vader hier ben ik.
En ik wil niets meer van mezelf, Heer
Ik wil alleen nog U.
‘k verlang alleen nog maar van U te zijn
Heel dicht bij Uw hart
Ik zie U met uw armen open staan
En ik kruip tegen U aan

En ik hou U vast
‘k laat u nooit meer los
Want U bent mijn alles
En ik dank U Heer
Dat U altijd weer
Zo omziet naar mij
Dat U zo omziet naar mij

Terwijl ik dit liedje luister en de tekst op mij laat inwerken, komen de tranen langzaam tevoorschijn. Als we vervolgens gaan bidden voor elkaar, dat wij allen met de Heilige Geest vervuld mogen worden en er ook een moment van stilte is om hier zelf voor te bidden, gaat de emotionele kraan bij mij echt los. Ik ervaar een beetje hetzelfde gevoel als destijds in augustus op deze zelfde plek (ik zat haast op dezelfde plek als toen ik in augustus stond). Je voelt als het ware de Heilige Geest zijn werk doen bij iedereen. Ik ben niet de enige die erg emotioneel is.
Na het gebed gaan we voor de laatste keer als groepje uiteen. Wat er net gebeurde (met daarnaast de situatie van M.) heeft zo’n impact gehad binnen ons groepje dat we op het slaapkamertje bijna allemaal in tranen uitbarsten (wat voor ons in het kleine groepje een primeur is tijdens deze Alphacursus). Als ik de tijd met het groepje hier moet samenvatten, kom ik niet verder dan de steekwoorden die ik op heb kunnen schrijven tussen mijn tranen door namelijk : “ Huilen, tranen, sprakeloosheid, gebed, groepsknuffel, af en toe een grapje om het ijs te breken, maar daarna weer die tranen”. H. had nog een mooie opmerkingen en zegt tegen mij…zet maar op je blog “ Sponsored by Kleenex “.

Ik kan er niks anders van maken, dit moment is haast niet te beschrijven, dit heb je moeten ervaren. Uiteindelijk gaan we weer naar de grote zaal. Een beetje emotioneel nog steeds slenter ik wat rond en wordt inmiddels de tafel gedekt voor de afsluitende maaltijd: Chinees. Tijdens de maaltijd blijf ik wat stiller dan normaal (J. merkte dit nog aan mij), ik heb het gevoel alsof ik weer in tranen kan uitbarsten, maar hou het dit keer bij wat brokken in mijn keel. Dan zijn we klaar en is het Alphaweekend voorbij….. we pakken in en laten de diverse ruimtes “spik en span” achter. We verzamelen buiten, nemen een groepsfoto, doen een grote groepsknuffel en nemen afscheid van elkaar. Wederom hou ik het op het laatste moment niet droog, maar o wat heb ik een fantastisch weekend gehad!!

Iedereen bedankt!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten