donderdag 5 maart 2009

Avond 6: “ Hoe kan ik het Kwade weerstaan” (deel 1)

Tja, dat heb ik dan weer…ik voelde het al een beetje aankomen, maar inderdaad ik heb de afgelopen week in de trein het verkeerde hoofdstukje in mijn boek gelezen. Waar mijn boekje verder ging met het thema “ Hoe leidt God ons? “ is het thema van vanavond een ander thema, het ging vanavond over Het Kwade. Dus deze keer was ik net zo onvoorbereid als de rest van de groep en moest ik flink “ pennen” met name bij het theoretische gedeelte, maar erg was het niet. Ik ben op dit moment best moe en ik voel dat ik het niet ga redden om de gehele avond nu in zijn geheel samen te vatten. Met name het theorie-gedeelte en aansluitend de groepsgesprekken zullen (zoals ik er nu tegen aan kijk) wat meer stof zijn om neer te krabbelen, dus ik besluit voor nu dat ik alleen het eerste gedeelte van de avond op mijn blog neerzet en dat ik morgen of misschien wel in het weekend de rest probeer erop te zetten. Ik hoop dat ik niet teveel mensen hiermee teleurstel….(hahahaha).
Goed….mijn alpha-avond begin eigenlijk al zo rond half 5 toen ik thuis kwam van mijn werk. De gehele dag heb ik naar deze avond uitgekeken, met name omdat ik er vorige week niet bij kon zijn. Ik had mij geopperd om de toetjes deze keer te verzorgen en omdat ik morgenochtend niet naar spinningles ga, ging ik voor een gezond toetje. Deze moest ik bij thuiskomst vanaf mijn werk nog samen met mijn dochtertje opmaken op 4 schalen. Toen we hiermee klaar waren en het eindelijk kwart voor zes was, reed ik naar Westervoort om mijn bijrijdster op te halen. Eenmaal aangekomen bij de locatie in Zevenaar was het niet “ Hallo Maicel, leuk dat je er weer bent!”..wat ik hoorde, nee er werd meteen gevraagd “ He, wat heeft NEC gemaakt gisteren tegen Heerenveen” en “ wat heeft Twente ook alweer gemaakt?”. Tja, fijn zo’n voorganger…….zucht. (knipoog). Eenmaal mijn toetje in de keuken te hebben gezet, kom ik terug in de gezamenlijke ruimte waar diverse cursisten ook binnenkomen. Ik praat wat met J. ( de pas geworden vader) over het vaderschap en poepluiers en tussendoor vragen een hoop mensen mij naar mijn ervaringen in Hamburg de afgelopen week.
We schuiven langzaam aan tafel en ik begeef mij aan een tafel met de zusjes J. en M. , A. links van mij en A. rechts van mij. Cursist E. zit schuin tegenover mij en achteraf gezien is dan deze tafelkeuze niet zo heel handig, want na de inleiding en gebed van voorganger C. (die ook aan onze tafel zit) besluit deze dat de achterste tafel als eerste richting keuken mag. Cursist E. geeft prompt aan dat hij altijd aan de “ verkeerde” tafel zit. C. vangt dit ook op, dus mensen die nu psychologisch gaan nadenken… C. zal hoogst waarschijnlijk de tafel van E. volgende week als eerste laten gaan. Ik voorspel een rum op de plekken bij E. aan tafel… Uiteindelijk mag onze tafel als laatste naar de keuken, waar heerlijke kippensoep en slaatjes staan (aardappel, zalm, vleessalade) met daarbij een lekker kipsateetje (schrijf je dit zo??). Ik schep wat kippensoep in en wordt meteen beschuldigd door medecursist A. dat ik loop te vissen naar vlees in de soepkom (ik beken, dat was ook zo, ondanks dat ik op dat moment zei dat ik dat toch niet in mijn blog schrijf) enfin een heerlijke maaltijd wederom, bereid door twee mannelijke gemeenteleden. Voor de kokers….heerlijk weer!! Aan tafel word er gedurende het eten van alles besproken en veel gelachen…Eens denken …wat heb ik onthouden…. Tja (en nu gaat de mannelijkheid van voorganger C. echt een deuk krijgen)….Magnetron-M. vraagt ineens aan A. naast mij “ Kijk eens naar je nagels” en vervolgens vraagt ze hetzelfde aan mij. We kijken allebei op een verschillende manier naar onze nagels en ze legt uit dat vrouwen anders naar hun nagels kijken dan mannen die dat doen. Om het te bewijzen stelt ze dezelfde vraag aan de voorganger en je raadt het al… hij kijkt op de vrouwelijke manier naar zijn nagels…. We liggen eerst in een deuk, alvorens wij het hem uitleggen….wahahahaha. Staat genoteerd voor mijn blog!! Verder deed M. ook de onthulling dat ze ook wel eens gewoon kookte en dat zaterdag een spannende dag voor haar werd, omdat de ouders van haar nieuwe vriend even langskwamen komende zaterdag. Toch spannend, zeker als je beseft dat ze geen beschikking heeft over een koffiezetapparaat en alleen oploskoffie in huis heeft normaliter….ach joh roep ik “ Je vraagt gewoon helemaal niet of ze koffie willen, maar bied ze gewoon een bakkie thee aan…”. Ben benieuwd en willen de lezers mij eraan herinneren dat ik volgende week even aan haar vraag hoe het is afgelopen??
Nadat de laatste sate-stokjes zijn verloot (middels wat vervelende voetbalvraagjes) is het tijd voor mijn toetje. Mijn toetje was heel simpel, gewoon een stukje fruit na. Ik had 4 schalen opgediend samen met Nina met appels, peren, druiven, kiwi’s, bananen en mandarijnen. De tijd vliegt voorbij en terwijl iedereen plakkerige fruit-handen heeft gaan we afwassen, opruimen en opbouwen. Ik moet bekennen, dat ik deze keer vooral mijnhanden in mijn zakken heb gestaan, beetje gekeken in de keuken, beetje op een afstandje gekeken naar de mensen die met bankjes in de weer gingen e.d…..mwah beviel me wel goed dat delegeren… Ik zoek een plekje op bij de verwarming, een geliefd plekje altijd en het plekje wat doorgaans als eerst bezet is. Naast mij gaat M. zitten, ik vraag of ze vals zingt, want dan vullen we elkaar goed aan. We zingen twee liederen, waarvan deze er een van is:



Vervolgens starten we met het thema van vanavond “ Hoe kan ik het Kwade weerstaan?”. Alvorens A. van start gaat met het theoretische gedeelte, starten we met een filmpje van Peter Scheele, maar meer hierover in deel 2… Voor nu …welterusten!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten