zaterdag 28 maart 2009

Alphaweekend (deel 1)

Eindelijk!! Ik heb naar dit weekend uitgekeken, zat om 14.30 uur al helemaal klaar met mijn tas ingepakt, maar moest toch echt tot 17.30 uur wachten alvorens we vanaf Zevenaar vetrokken richting Doetinchem. Maar eerst moesten we het eten van deze avond nog even op halen bij de familie “ wij-houden-van-lekker-veel-knoflook-in-ons-eten” (waarover later meer). Op naar Doetinchem dus en toen ik op een gegeven moment de afslag het bospad in draaide richting camping “ De Oase” vraag ik mij af waar of bij wie ik morgenavond, als we weer huiswaarts gaan, de muntjes voor de autowasstraat kan afhalen…wat een modderbende zeg…ik voelde me even de inmiddels overleden rallyrijder Collin McRae, maar al glibberend en glijdend komen we toch aan bij de camping. Bij binnenkomst lopen we eerst naar onze slaapkamers, alwaar ik het onderste bed van een stapelbed uitkies om mijn smurfendekbed (of eigenlijk die van mijn dochtertje) neer te leggen. We gaan vervolgens naar de eetzaal en voorganger C. opent het weekend met gebed en besluit dat we tegen de klok in gaan opscheppen en ik één van de laatste ben die kan opscheppen. De kokers van vanavond zijn liefhebbers van knoflook. We eten pasta met gehakt/knoflooksaus en een salade van knoflook met hier en daar een komkommer. Het eten smaakt heerlijk en overtreft wederom de maaltijd van vorige week (sorry H. uit D.). Als we klaar zijn met het toetje (yoghurt/vla), waarbij J. het presteert om van dubbelvla een eenkleurige vla te maken alvorens het pak open is, besluit de voorganger om zoals hij zelf zegt “ vrienden te maken”….de mannen de afwas te laten doen….. en bedankt!!...ach, ja..ik ga er maar van uit dat de mannen als dank morgenvroeg ontbijt op bed krijgen?? Na de afwas en als iedereen een beetje uitgebuikt is, plof ik in het gezamenlijke hoekje neer op de bank en zingen we samen een drietal opwekkingsliederen. Vervolgens starten we met het eerste thema van dit weekend “ Wie is de Heilige Geest?”, waarvan de theorie wordt uitgelegd door M., die af en toe tussendoor wel een slokje water nodig heeft i.v.m. de werking van de knoflook:

Wie is de Heilige Geest?

Velen weten wie God de Vader is of Jezus de Zoon, echter over de derde persoon van de drie-eenheid, de Heilige Geest, weten weinig mensen wat te vertellen. Om te beginnen is de Heilige Geest een persoon zoals we kunnen lezen in de Bijbel. Hij denkt (Handelingen 15:28), spreekt (Handelingen 1:16) en hij toont ook emotie (Efeziërs 4:30). Als we zijn persoon zouden vertalen uit het Oude Grieks, kunnen we de Heilige Geest het best beschrijven als “ iemand die erbij geroepen wordt” – iemand die je bemoedigd, raad kan geven of iemand die je troost. Eigenlijk is de Heilige Geest net als Jezus. Reeds in de eerste verzen van de Bijbel (Genesis 1:1-2) wordt er al gesproken over de Heilige Geest (“ Gods geest zweefde over de wateren” ). Uit de chaos schiep God orde en nieuwe dingen en dit doet de Heilige Geest vandaag de dag nog steeds bij mensen, hij schept nieuwe dingen in mensenlevens en zorgt voor orde en vrede. In Genesis 2:7 lezen we dat “ Gods levensadem” leven aan de mens gaf. Het Hebreeuwse woord hiervoor is “ruach” of ook wel “ geest”. Van stof werd leven ingeblazen en dat doet de Heilige Geest ook vandaag de dag aan mensen en kerken die wat “ stoffig” kunnen zijn.


Als we mensen vragen over de Heilige Geest dan horen we vaak dat er “iets” gebeurde met deze mensen. Niet alleen een gevoel, maar de Heilige Geest komt ook met een doel in mensenlevens. De Heilige Geest mensen vervullen met creativiteit (lees bijvoorbeeld Exodus 31:3-5) , leiderschap (wie kent het verhaal van Gideon in Rechters niet?) en kracht (denk aan Simson ook uit Rechters). Deze lichamelijke vervullingen lezen we allemaal in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament lezen we vooral van de vervullingen in geestelijke zin. Ik heb het dan over de gebondenheid van mensen aan angsten, gewoonten, verslavingen, slechte humeuren, jaloezie, verbittering en begeerte. De Geest van God is in staat om de mensen te bevrijden aan alles wat hen bindt. Hij stelt ons in staat om het goede nieuws van Jezus te vertellen aan anderen en gebroken harten te verbinden. Wij kunnen spreken over vrijheid aan anderen die gebonden zijn door dingen in hun leven waar ze een afkeer tegen hebben. De Heilige Geest stelt ons ook in staat om mensen te bevrijden die gevangen zitten in hun eigen verkeerde levenswijze, we kunnen de troost van de Heilige Geest brengen, aan iedereen die bedroefd is of in rouw verkeren. Als wij deze mensen willen helpen op een manier die eeuwig en blijvend is, dan kunnen we niet zonder de Geest van God.
De Heilige Geest is ook een persoon die door God de Vader beloofd werd in de Bijbel. In het oude Testament zagen we de Heilige Geest al een aantal keren aan het werk, echter dat was op bepaalde momenten, bij bepaalde personen. God sloot in eerste instantie een verbond met z’n volk en gaf hen de 10 Geboden. Omdat het volk deze geboden telkens verbrak, beloofde God in een tweede (nieuw) verbond het volgende “ Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven (Jeremia 31:33). Hij beloofd dit te doen door Gods Geest in ons hart te geven, zodat de geest van God in ons hart ervoor zal zorgen dat we ons aan Gods wetten zullen houden (Ezechiël 36:26-27). God belooft het niet meer aan bepaalde mensen, nee deze belofte geldt voor iedereen, zoals we kunnen lezen in Joël 2:28-29).

Johannes de Doper bracht later in de Bijbel (zie o.a. Lucas 3:16) de Heilige Geest in verband met Jezus, waarin wordt aangegeven dat hij niet alleen in water doopte , maar hij sprak ook van Hij die komt (lees Jezus) zal u dopen met de Heilige Geest, die u zal overstelpen en zal onderdompelen. De ervaring van onderdompeling van de Heilige Geest kan je vergelijken met een droge, harde spons die je in een emmer water dompelt. Een mensenleven kan hard en dor zijn, zodat de Heilige Geest verhinderd wordt om geabsorbeerd te worden. Bij een spons kan het soms ook even duren dat hij zachter is geworden en het water opneemt, echter als hij zacht genoeg is om het water op te nemen, dan raakt de spons zo gevuld dat het water er uit druppelt of stroomt en zo vult de Heilige Geest ook jou en mij, het vult de gaten in je leven.
Weer later in de Bijbel (tijdens het leven van Jezus), voorspelde Jezus de aanwezigheid van de Heilige Geest. Lees bijvoorbeeld maar eens de volgende Bijbelteksten : Johannes 7:38, Lucas 24:49, Handelingen 1:8 en Handelingen 2:33. Goed om te weten is dat de belofte van de Heilige Geest voor alle christenen is, dus ook voor jou en mij.

Tot zover de theorie, er wordt gevraagd in de groep of er nog vragen zijn over het zo juiste aangehoorde verhaal van M., maar de Alphagroep 2009 is een groep die de vragen en gevoelens bewaard voor de kleinere groepjes, zo lijkt het.

Wij gaan vervolgens weer in groepjes uiteen en met ons groepje gaan we naar één van de slaapkamers, waar het overigens een stuk kouder is dan in de grote zaal, om daar verder te praten over de Heilige Geest. Wanneer de dames hun dikke truien aan hebben en over hun benen en dekentje hebben liggen, gaan we van start. De gesprekken in de kleine groepjes vind ik vaak het meest lastige om op papier te zetten. Verschillende meningen en ervaringen lopen vaak door elkaar heen en soms lopen we ook wat op de zaken vooruit. Deze keer ook en met name dankzij J. neigen we steeds om te praten over de rol van de kerk in ons geloofsbestaan. Toch maar weer terug naar de Heilige Geest. Ik sta in mijn geloof erg open voor de Heilige Geest en ik ervaar zijn werk in mijn leven ook het laatste jaar. Ik vertel mijn groepje o.a. over het moment waarvan ik denk dat de Heilige Geest in mij is gekomen. Ik ben van mening dat dit in augustus van het vorige jaar is geweest tijdens het startweekend van de baptistengemeente. De lokatie is precies dezelfde lokatie als waar we nu zitten en destijds luisterde ik naar een preek van een spreker en op het einde van de preek nodigde hij mensen uit die hun zonden wilden belijden. Samen met mijn huidige vrouw stapte ik naar voren (en met ons nog zo’n 20 andere mensen) en op het moment dat ik daar stond en er voor ons gebeden werd (wij stonden op dat moment een beetje achteraan) barstte ik in tranen uit en ik wist op dat moment (en nu nog steeds niet)wat er in mij omging. Ik kan het niet verwoorden, maar voor mij was het een speciaal moment, het moment dat ik werkelijk de Heilige Geest toegang heb gegeven om haar werk in mij te doen.
Inmiddels is de klok het tijdstip van 22.00 uur gepasseerd en gaan we terug naar de grote zaal. We zingen nog wat bekende liederen en sluiten dan het formele gedeelte af.


De chips, nootjes, flessen wijn en limonade komen op tafel en er wordt gezellig nagebabbeld. Leuke anekdotes of gebeurtenissen tijdens deze avond?? Eens denken….. ik praat zelf nog wat na samen met A. over van alles en nog wat en op een gegeven moment krijg ik een chocolade-eitje nar mijn hoofd geslingerd vanaf de bank waar (bijna) alle dames zich hebben verzameld. Hoofdverdachte (totdat het tegendeel is bewezen) is voor mij cursiste N. met als haar handlanger J. uit de tissue-groep. In de nababbel oppert cursist R. om morgenvroeg om 4.30 uur op te staan de volgende morgen om het bos in te gaan op zoek naar herten..op zich niks op tegen, echter het is inmiddels 00.30 uur en dat zou wel heel weinig uurtjes slaap betekenen. Verdere sappige roddels of achterklap zijn er niet, of het moet zijn dat cursiste H. haar pyjama heeft vergeten, maar wel haar (rode) pantoffels mee heeft. Om iets over de klok van enen duik ik mijn stapelbed in en val vrij snel in slaap….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten