vrijdag 13 februari 2009

Het werk van de Heilige Geest in mijn leven..... een (terug)blik in de spiegel...

Zo het uurtje spinning (hard fietsen op muziek voor de anti-sporters onder de lezers) zit er weer op en ik heb toch minstens de sate-saus en de slagroom (lekkere combinatie trouwens… denk ik nu ik dit opschrijf) eraf gefietst. Mijn vrouw schenkt me een lekker bakje koffie in en ik begin maar aan de verdieping van mijn blog over het werk van de Heilige Geest, omdat het allemaal zo herkenbaar is voor mij persoonlijk. In de auto op weg naar huis was ik in gedachten al bij dit stukje en ik vroeg mij in eerste instantie af of ik mijn gevoelens, emoties, ervaringen hier wel op het wereldwijde net moet gaan zetten, want ik leg toch een heel persoonlijk deel van mijn leven hier open en bloot. Toch vind ik dit dat ik dit moet doen, ik ben van nature erg open , maar belangrijker vind ik dat wanneer mensen mijn blog lezen ze er misschien iets in kunnen herkennen, dat er een besef bij hen gaat groeien, dat ze misschien die stap zetten en de keus maken…….

Toen ik gisteren op de alpha-cursus zat en A. hoorde praten over het werk van de Heilige Geest, had ik het gevoel of ze het direct tegen mij had. Ook toen ik in mijn boek las of toen ik mijn getuigenis schreef afgelopen december het was allemaal zo herkenbaar dat God bezig is met zijn werk in mij en mijn leven.

God heeft mij de afgelopen periode (van de eerste keer dat ik naar de kerk ging medio april tot heden) van binnenuit ook echt verandert. Als ik in de spiegel kijk en in gedachten terug ga naar de Maicel die ik vorig jaar was, zie ik niet alleen dat ik destijds bijna 40 kilo lichamelijk zwaarder was. Ik zie ook een Maicel die soms hard was, een Maicel die in gedachten veel bezig was met geld, een Maicel die daardoor veel aan het pokeren was, een Maicel die een relatie-crisis had, een Maicel die ongeduldig kon zijn, zich ontzettend kon storen als hij moest wachten, een Maicel die vloekte op de tribune bij NEC, een Maicel soms erg boos kon zijn op anderen, een Maicel die afgunst kende, een Maicel die egoistisch was….. en toch dacht ik dat ik een goed mens was, dat alles heel normaal was en ik niets fout deed, maar terwijl ik dit nu schrijf dringt wederom het besef door, hoe zondig ik wel niet was en begrijp me goed, ik ben nu echt niet zonder zonden en dat weet God ook, maar ik zie wel dat (terugkijkend op de afgelopen periode) er een hoop dingen veranderd zijn in mijn leven. Van kleine dingetjes tot echt fundamentele dingen.

Een ding dat mij de afgelopen tijd innerlijk veel rust heeft gebracht is dat ik mij niet meer druk maak om geld. Voorheen maakte ik mij altijd wel druk of we niet teveel geld uitgaven, hield ik bijna dagelijks bij wat ons banksaldo was, wilde ik ten koste van alles zoveel mogelijk poker kunnen spelen omdat ik hiermee geld kon verdienen, wilde ik op allerlei manieren geld verdienen voor mezelf etc.etc. Er ging geen dag voorbij dat ik niet aan de financiƫn dacht.
Nu ben ik bevrijd van deze gedachte of zoals tijdens een preek laatst werd verteld ; ik ben uit de klauwen van Mamom gered. Dit besef is langzaam gekomen en werd mij heel duidelijk bij de preek destijds. Het geeft mij heel veel rust, ik ben totaal niet meer met geld bezig, ik vertrouw er op dat God mij hierin goed leidt, kredietcrisis….het zal me worst wezen eerlijk gezegd…..ik heb zelfs laatst nog een inzamelingsactie voor ons nichtje in Uganda gehouden, hier best veel tijd en energie ingestoken zonder eigen belang en het voelt enorm goed. Wie mij vorig jaar zou zeggen dat ik dit ooit zou gaan doen, had ik destijds voor gek verklaard.

Andere veranderingen die ik (en hopelijk ook mijn omgeving) merk zijn dat ik meer liefde en blijdschap uitstraal ( Brigitte zegt wel eens dat ik nu heel anders uit mijn ogen kijk als vorig jaar ). Ik heb veel meer rust gevonden, maak mij niet druk om het feit of iemand in een winkel voorkruipt in de kassarij of achter op mijn bumper aan het kleven is of slechts 100 kilometer per uur op de linkerbaan van de snelweg rijdt. Sommige dingen zijn moeilijk te benoemen, maar ik voel me veel veel beter en gelukkiger dan twee jaar terug.

De andere veranderingen die genoemd worden zijn de veranderingen in relaties. De relatie met Hem , maar ook de relatie met andere mensen.

Eerst maar eens de relatie met God, deze is bij ook erg veranderd t.o.v. de periode dat ik nog niet tot het geloof was gekomen. Voorheen geloofde ik wel dat er een God bestond, maar programma’s op TV van de EO zapte ik standaard voorbij, een man als Peter (die in dat filmpje van gisterenavond) vond ik maar een weirdo en niet goed wijs, de Bijbel las ik niet, gaf mij maar de Donald Duck of Voetbal International. Kerkdiensten kende ik alleen van de kerstnacht, sporadisch een bruiloft of begrafenis. Een visje op de achterkant van de auto betekende voor mij…..daar rijd weer zo’n fijne gelovige, ga eens aan de kant joh! Kortom ik vermijdde het geloof liever dan dat ik er mee bezig was. Ik had wel wat beters te doen.

Ook dit is echt helemaal veranderd. Sinds mijn eerste kerkdienst bij ons in de gemeente heb ik een gevoel van enthousiasme gekregen. De “warme deken” die mij omgeslagen is, heb ik niet meer losgelaten sindsdien. Ik lees nu met plezier in de Bijbel, ipv een actie-film zet ik wat vaker een Bijbel-dvd op om samen met mijn vrouw te kijken, ik kijk er iedere zondag naar uit om naar mijn “ familie” in de kerk te gaan, al diverse keren heb ik de kerk, een christelijke avond of cursus verkozen boven een wedstrijd van mijn voetbalclubje, ergens baal ik er wel van dat ik over twee weken de Alpha-avond moet missen ( de reis naar Hamburg, hotel e.d. waren reeds geboekt). Ik praat graag met andere niet-gelovigen over mijn geloof en mijn ervaringen. Het raakt me als andere mensen kwaad spreken over God of aan Hem twijfelen. Het geloof speelt nu een dagelijkse rol in mijn leven….Jezus is in mij komen wonen en zo ervaar ik het ook. Ik besef mij dat het een privilege is om kind van God te mogen zijn….

Zo zijn er zoveel dingen die er gebeurd zijn en nog steeds dagelijks gebeuren sinds ik tot het geloof ben gekomen. Ik weet niet eens of hiervoor genoeg serverruimte is, maar mocht je benieuwd zijn, schroom niet en spreek me er maar eens over aan. Ik vertel jullie er met alle liefde over….want het is o zo mooi om het werk van de Heilige Geest te mogen ervaren.

Maicel

(maicel@hotmail.com is mijn msn-adres , maar je mag me ook mailen op maicelpeters@chello.nl)

1 opmerking:

  1. maicel, ik moet haast huilen. zo mooi.
    ik ben er zo onwijs blij mee, dat ik je zo op de voet mag volgen in je alpha avontuur.
    b-blessed, Roeleke

    BeantwoordenVerwijderen