donderdag 5 februari 2009

Avond twee: " Waarom is Jezus aan het kruis gestorven? " (deel 1)

3.55 uur...... ik lig al een kwartier naar het klokje op mijn nachtkastje te turen en ik ben klaarwakker.... Ik maak maar een begin met mijn blog, ik heb ook het gevoel dat ik hem nu op papier moet zetten.... gisterenavond is er veel gebeurd.....

De tweede avond van de Alpha-cursus had ik dus...thema " Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?" . Om een uurtje of kwart over zes rijden mijn bijrijder en ik het erf op van het boerderijtje in Zevenaar en zoals al eerder verkondigd.... we zijn als een van de eersten weer daar. Geen naamkaartjes deze keer, maar ik merk dat ik bijna alle namen bij het gezicht kan plaatsen, zo ook die van J., wiens naam ik vergeten was ( en ik in mijn vorige verslag nog had benoemd als zus van degene die pas gekoppeld was door de liefdesmakelaar in de groep...volgt u het nog?).
We schuiven inmiddels aan tafel en ik kies bewust een plek tussen andere mensen dan de vorige keer, met als uitzondering de plek een beetje schuin tegenover mij die ingenomen wordt door de voorganger. Uiterst prettig uiteraard, want deze keer mag hij wel voorgaan (en daarmee onze tafel) bij het eten...hahahaha.
Het eten was wederom voortreffelijk. Vooraf dadelsoep (ik had het nog nooit gehad, maar het was zo lekker dat ik twee keer heb genomen), gevolgd door kipdrums, gebakken aardappeltjes met sesamzaadjes en een heerlijke salade. Tenslotte had medecursist B. voor heerlijke toetjes (ijs met slagroomvla) gezorgd. Ik ging mij haast schuldig voelen met al dat lekkers, wetende dat mijn echtgenote thuis aan een " gewone" boterham zat. Hulde aan de bereiders van dit lekkers wederom! Dat het toetje ook in de smaak viel bleek overigens wel..... een niet nader te noemen persoon kwam tijdens de afwas al restjes lepelend uit de bak ijs de keuken binnen en tja er ontgaat mij wat dat betreft heel weinig op zo'n avond.......(knipoog).... terwijl ze een hap ijs uit de bak nam, wist ze het al....." oeps hij ziet het en dit komt vast in zijn blog...." ..... Ja dus!!!

Tijd voor de les, maar niet voordat we eerst onder begeleiding van gitaar, bongo en fluit een tweetal opwekkingsliederen hebben gezongen. Thema van de avond dus " Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?".
N. geeft een korte uitleg over kruisigingen in de Romeinse tijd, de zonde van ieder mens, dat God zijn enige Zoon heeft opgeofferd voor deze zonden van de mens en wathet ons heeft gebracht. Ik verwoord het hier wel in een korte zin, maar het betekent zo veel als je hierover gaat nadenken en je op je eigen leven betrekt. Tijdens het verhaal van N. krijg ik een kleine brok in de keel, omdat mijn gedachten even wegdwalen naar de afgelopen week...
Van de week heb ik namelijk de dvd " Passion of the Christ" voor de tweede keer bekeken, maar het deed mij veel meer als de eerste keer dat ik deze film zag. In deze film wordt het lijden van de Here Jezus zo treffend weergegeven, dat ik nu pas kan beseffen dat mensen huilend in de bioscoop hebben gezeten bij deze film. Voor degene die de film nog niet gezien hebben....ik raad hem je aan...maar vergeet zeker niet een zakdoek of een doos tissues naast je neer te leggen...

(het is nu bijna tijd voor mij om op te staan en ik concludeer dat ik nog een hoop moet opschrijven......, ik besluit daarom om mijn verslag in twee delen te doen deze keer.... deel 2 gaat verder op het moment dat we in groepjes uiteen gingen en zal ik proberen om vanavond " online te zetten" .....)

Maicel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten