vrijdag 27 februari 2009

Avond 5: De Bijbel lezen: waarom en hoe?

Dit verslag zal een fictief verslagje worden, omdat ik afgelopen donderdagavond niet bij de Alpha-cursus was, maar ik vertoefde in het voetbalstadion van Hamburg voor de Uefa-cup wedstrijd van Hamburger SV tegen NEC. Aan de hand van het boek wat ik lees en de geweldige opgedane ervaringen van de eerdere avonden, schrijf ik hier toch een verslag over de gemiste avond zoals ik hem in gedachten beleefd zou hebben.

“ Avond 5 alweer…pfff we zitten nu echt op de helft en wederom zijn mijn bijrijdster en ik ruim op tijd in Zevenaar. We stappen naar binnen (de leiding is net klaar met hun gebed) en het eerste wat ik zie is een stralend gezicht, een jongeman die glundert van oor tot oor….want hij is de afgelopen week vader geworden van een zoontje. Ik feliciteer J. en overhandig hem een klein presentje (baby t-shirtje met een kruis erop en daaronder de tekst “ God zorgt voor mij” ). De rest van de cursisten komt inmiddels ook binnen druppelen en feliciteren J. Terwijl iedereen inmiddels weer met elkaar aan het “beppen “ is ( het vroegere kippenhok herleefd weer in het boerderijtje) verzoekt C. dringend doch vriendelijk of iedereen zijn plekkie aan tafel wil gaan innemen voor het eten. Na het gebed wordt er vervolgens weer heerlijk gegeten…en omdat de kookster van vorige week ook de toetjes had gemaakt, zijn deze week de toetjes van cursist M. aan de beurt om verorberd te worden. Het is en waar smikkel-en-smul festijn en menigeen zal morgen een “balansdag”gaan houden incl. ondergetekende. Terwijl J. allerlei handige verschoontips krijgt te verwerken, snellen een aantal vrouwelijke cursisten zich naar de keuken voor de afwas, want vorige week duurde het toch wel erg lang voordat alles afgewassen en opgeruimd was…hahaha (Ja, cursist M., echtgenote van R….die opmerking was de verslaggever niet ontgaan vorige week….hehehe). Inmiddels wordt ook de gezamenlijke ruimte weer klaargemaakt voor het “theoretische”gedeelte, de bajes met chocolade eitjes komen weer op tafel, net zoals de bijbels en boekjes met opwekkingsliederen. Er worden twee liederen gezongen en daarna mag J. van wal steken met het thema “De Bijbel lezen: waarom en hoe?”.

Waarom zou ik de Bijbel lezen en wat maakt dit boek nu zo uniek. De Bijbel is inderdaad een uniek boek. Uniek, omdat de Bijbel ieder jaar (jaar in jaar uit) het meest verkochte boek is. Het is ook uniek in zijn kracht, want overal ter wereld heeft het in de ziel van de mens nieuwe leven gewekt, een nieuw geloof, nieuw perspectief en nieuwe overtuiging. Voor veel mensen is de Bijbel tevens uniek in zijn waarde (emotioneel). Jezus zegt o.a. in Matteus 4:4…” Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van ieder woord dat uit de mond Gods gaat” met ander woorden het Woord van God (lees de Bijbel) wil voortdurend met jouw communiceren.

De bijbel als “handleiding bij het leven”….God heeft gesproken

Het christelijk geloof is een openbaringsgeloof, wat inhoudt dat we niets kunnen ontdekken van God, tenzij Hij zich openbaart aan ons. God heeft zich openbaart door de schepping (Romeinen 1:19-20), maar daarnaast heeft hij zich openbaart als persoon door Jezus Christus. Alles wat we van Jezus weten komt door de openbaring van God in de Bijbel. De Bijbel is weliswaar door mensen geschreven, maar zijn zeker door God geïnspireerd. Zoals wij in het bestaan van Jezus Christus als onze Heer geloven, zo zou onze houding ook tegenover de Bijbel moeten zijn ofwel “ Het geloof in Christus als hoogste openbaring van God leidt tot het geloof van inspiratie van de Bijbel – van het Oude Testament op grond van het getuigenis van Jezus en van het Nieuwe Testament als een logisch gevolg van deze getuigenis”( moeilijke zin he?).
De Bijbel is als het ware het perfecte Schrift zonder enige fout, wat niet inhoudt dat er geen problemen zijn in de Bijbel. Er zijn tegenstellingen die opgelost kunnen worden als je ze bekijkt vanuit verschillende contexten, maar er zijn ook zaken die moeilijker te verklaren zijn (denk bijvoorbeeld maar eens aan de vraag “Als God een God van liefde is, waarom is er dan zoveel leed in de wereld?”. Toch gelooft iedere christenen in de liefde van God en men probeert binnen dat kader een oplossing voor het lijden te vinden. Belangrijk om te blijven onthouden is dat de Bijbel geïnspireerd is op God, ook al geeft het niet direct een oplossing voor alle problemen. Doordat je aanvaard dat de Bijbel geïnspireerd is door God krijgt het daardoor ook gezag in alle zaken in ons geloof en ons leven (lees maar eens 2 Timoteus 3:16).

Het heeft gezag over ons geloof is bestemd voor onderricht en weerlegging, terwijl het gezag over ons leven bestemd is voor verbetering en opvoeding in de gerechtigheid. Toch roepen veel mensen iets van “voor mij hoeft het allemaal niet, die regeltjes e.d. Het beperkt mij in mijn vrijheid en daardoor kan ik niet van het leven genieten”….. maar is dat nu werkelijk echt zo?. Regels en bepalingen kunnen ook juist vrijheid en vreugde vergroten. Kijk maar eens bij een voetbalwedstrijd… zouden daar geen regels zijn, geen scheidrechter die corrigerend optreed etc. dan zou vaak een wedstrijd ontaarden in een chaos, een ruzie, een veldslag. Juist omdat er regels zijn, juist omdat er grenzen zijn gebeurt dit niet en kan een wedstrijd heel mooi zijn waar iedereen plezier aan kan beleven….zo is het ook een met de Bijbel. In de Bijbels staan Gods regels en hij verteld ons de grenzen wat wel en niet mag en binnen deze grenzen ontstaat er vreugde en vrijheid. De Bijbel is Gods openbaring van zijn wil voor het volk en hoe meer wij ontdekken en dit in de praktijk brengen, hoe vrijer we zijn, zo heeft God gesproken.

Ik sloot de vorige zin af dat God zo heeft gesproken, maar hij spreekt ook nog steeds in het heden met ons door wat hij in de Bijbel heeft gezegd. Het is Gods verlangen dat wij in relatie met hem leven , iedere dag opnieuw. In de Bijbel wil hij dit laten zien door Jezus Christus, daarom is het zo belangrijk om tot Hem als we de Bijbel lezen. De relatie met God kent twee kanten…wij spreken tot hem via gebed en Hij spreekt tot ons, vooral via de Bijbel.

Maar wat gebeurt er nu als God spreekt?

Hij brengt het geloof aan hen die nog geen christen zijn (Romeinen 10:17)
Hij spreekt tot christenen en wij ervaren een relatie met Hem door Jezus Christus die ons verandert (2 Korintiers 3:18). Als wij tijd met hem doorbrengen, wordt ons karakter steeds meer als het zijne.

Tenslotte, hoe kan ik God horen spreken door de Bijbel?

Het antwoord is makkelijk….start met lezen van de Bijbel en ga het ervaren. Eis ook niet teveel van jezelf in het begin, lees kleine stukjes, lees niet te lang maar lees wel regelmatig. Alvorens je gaat lezen, kun je God vragen of Hij tot u wil spreken door het gedeelte wat u gaat lezen. Om de Bijbel steeds meer te gaan begrijpen kunt u zich telkens 3 vragen stellen over het stukje wat u leest:

1. Wat wordt er gezegd?
2. Wat betekent het?
3. Hoe heeft dit betrekking op mij , mijn gezin, mijn werk, mijn buren, de samenleving om mij heen? (misschien wel het belangrijkste onderdeel!!!)

En tenslotte moeten we datgene wat God ons verteld in de praktijk gaan brengen en wanneer we dit doen zullen er dingen gaan veranderen in ons leven: we gaan de vrucht dragen, de vrucht van de Heilige geest….. we zullen kracht ontvangen van hem om te volharden in wat we doen en iedereen die vreugde vindt in Gods woord zal gaan bloeien in al wat hij doet ..we zullen bloeien in die aspecten van het leven die werkelijk belangrijk zijn – in onze relatie met God, in onze relatie met andere mensen, en het meer en meer gelijk worden van ons karakter aan dat van Jezus Christus.

Tot zover de theorie, we gaan vervolgens uiteen in groepjes en discusieren verder waar aan iedereen gevraagd zal worden of we de Bijbel al lezen, wanneer en of we ervan leren. We wisselen diverse ervaringen uit, maar al gauw moeten we terug naar de gezamenlijke ruimte want inmiddels is het al bijna 10 uur en tijd om het officiële gedeelte af te sluiten met een lied en gebed. Net zo intens als de cursus zelf kan het nababbelen ook zijn. Ik zoek mijn msn-maatje M. op en we bepraten van alles en nog wat….ervaringen, emotionele zaken, leuke dingen, minder leuke dingen en voor we het weten is het weer 23.00 uur en is het tijd om richting huis te gaan. Thuis aangekomen doe ik mijn MP3 op met o.a. het volgend nummer en ga mijn verslag maken:




Ik kijk nu al weer uit naar volgende week…..waar ik voor een fruitig toetje zal gaan zorgen!!

Maicel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten