vrijdag 20 februari 2009

Het “ onze Vader…” een verdere verdieping.

Zoals beloofd in mijn verslag van gisterenavond wil ik hier de nadere bestudering van het wellicht bekendste gebed toelichten. Het “ onze Vader “ , wie kent dit gebed niet. Volgens mij is dit het meest geleerde gebed, althans zo ervaar ik het. Als er een gebed was dat ik mij nog herinnerde vanuit mijn jeugdtijd, was het dit gebed. Voordat ik echt met het geloof bezig was, was dit gebed ook niet meer dan een “ versje” dat ik uit mijn hoofd geleerd had op school, net zoals ik op de middelbare school bij het vak Duits het rijtje mit, nach, nebst, bei, seit, von, zu, entgegen, außer, aus en gegenüber uit mijn hoofd heb moeten leren (voor de duidelijkheid dit zijn de voorzetsels 3e naamval ). Het “onze Vader” was ook het gebed wat ik met mijn communie uit mijn hoofd moest kennen en het “onze Vader” is nu nog steeds een gebed wat ik bid, meestal als ik in de trein zit of onderweg ben. Het “ onze Vader” is te lezen in Matteüs 6:9-13 en hieronder zal ik de nadere betekenis van het gebed verder toelichten (bron: Een kwestie van leven, Nicky Gumbel):.

Onze Vader, die in de hemelen zijt (vers 9)

Dit geeft aan dat God niet alleen heilig is, maar ook persoonlijk (een vaderfiguur) en liefdevol.

Uw naam worde geheiligd (vers 9)

Deze zin in het gebed geeft aan dat we God eren, dat we zijn naam zorgvuldig en met respect gebruiken. Heden ten dage wordt zijn naam vaak onteerd, doordat mensen geen aandacht schenken aan God en zijn geboden. Wanneer we zijn naam niet zorgvuldig en met respect gebruiken doen we zijn heiligheid tekort.

Uw koninkrijk komen (vers 10)

Wanneer we deze zin bidden, bidden wij dat God zal regeren, zowel in het heden als in de toekomst. Gods Koninkrijk is volmaakt als het Kwaad verdwenen is uit de wereld en Hij een nieuwe Hemel en aarde gemaakt heeft. Daarnaast bidden we met deze zin ook dat mensen tot geloof komen, mensen genezen worden, bevrijd worden van het kwaad, vervuld worden met de Heilige Geest en worden toegerust met de gaven van de Geest. Tenslotte bidden we niet alleen om Gods heerschappij in het leven van de individu, maar om verandering van de gehele maatschappij, we bidden om Gods vrede, zijn rechtvaardigheid en ontferming.

Uw wil geschiede, op aarde zoals in de Hemel (vers 10)

In deze zin geven wij alle lasten die wij met ons meedragen aan God af. Veel mensen zijn vaak bezorgd over beslissingen die ze moeten nemen, maar wil je zeker zijn en je niet vergissen…leg het dan bij God neer door deze zin te bidden. Dit geldt voor huidige lasten maar ook voor lasten in de toekomst.

Geef ons heden ons dagelijks brood (vers 11)

Hiermee vertrouw je op God, dat hij ons voorziet van alles wat we nodig hebben. Het is niet verkeerd om te bidden voor je eigen noden, vooropgesteld dat de prioriteit ligt bij Gods naam, Gods Koninkrijk en Gods wil.

Vergeef ons onze schuld, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren (vers 12)

Hier bidden wij om Gods vergeving, maar tegelijkertijd moeten wij ons afvragen of wij andere wel vergeven hebben. Sommigen zeggen wel eens “ waarom moeten we bidden voor vergeving?, al onze schulden zijn toch al vergeven doordat we bij het Kruis gekomen zijn, we hebben toch vergeving ontvangen voor al onze zonden in verleden, heden en toekomst? Ik daag de lezers van mijn blog nu uit om het gesprek tussen Jezus en Paulus in Johannes 13 te lezen.
Als we bij het Kruis van Jezus komen, worden wij weliswaar volkomen rein en zijn onze zonden ons vergeven, maar terwijl we leven doen we nog steeds dingen waardoor onze vriendschap met God bevlekt wordt en dit vuil aan onze voeten moet iedere dag afgewassen worden van onze voeten en dit doen wij door iedere dag om vergeving te vragen. Belangrijk is verder dat wij ook anderen hun schulden kunnen vergeven. Indien wij dit niet kunnen, vormt dit een belemmering in onze vriendschap met God en zal onze God onze eigen zonden ook niet kunnen vergeven (Matteüs 6:14-15)

Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze (vers 13)

Hiermee vragen wij ons of God je wilt helpen om verleidingen en zwakke plekken (angst, egoïstische ambitie, geldzucht, trots, begeerte, roddel, cynisme etc.) te weerstaan en of hij ons kracht wil geven om zijn weg te kiezen.

We sluiten het “ onze Vader” met de regels “ Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid, Amen”, een regel van aanbidding en het besef dat het waar en zeker is.
Tot zover het “ onze Vader” nader toegelicht en wellicht dat je hierdoor meer besef krijgt dat het gebed niet zomaar een uit het hoofd geleerd versje is.

Maicel

Ps. je kan dit gebed niet allen hardop bidden, of zachtjes bidden...bidden kan op elke manier en dus ook op een muzikale manier. Ik heb op youtube even de muzikale versie voor jullie opgezocht (zie hieronder):



Ow, ja ik bedenk mij net, volgens mij is er niks afgesproken wat betreft de toetjes voor de volgende keer. Bij deze zal ik (ondanks mijn afwezigheid volgende week) voor een fruitig toetje zorgen!! Indien er toch al wat afgesproken was, laat het mij even weten, graag voor maandag a.s

Geen opmerkingen:

Een reactie posten